Dat je zo vaak het woord Python hoort vallen is niet zo gek. Python is de snelst groeiende en populairste programmeertaal van dit moment. Maar waarom zou jij als marketeer Python moeten leren, je bent toch geen programmeur? Hier kan ik je in het kort antwoord op geven. Door Python te leren word je dé marketeer van de toekomst! Met Python kan je niet alleen jouw data inzichten aanzienlijk verbeteren, maar je kan ook flink wat taken automatiseren. We geven je 5 redenen om Python te leren.
Tegenwoordig is een marketeer zonder data als een fiets zonder stuur. Vooruitkomen gaat aardig, maar de juiste kant opsturen zal erg lastig worden. Wat wij hiermee bedoelen? Zonder data weet je als marketeer niet zeker of je de goede kant opgaat. De tijd waar de marketeer een campagne bedacht en achteraf keek wat eruit kwam behoort tot de verleden tijd. Van de marketeer wordt tegenwoordig verwacht dat ‘ie’ systematisch data verzamelt, goede KPI’s opstelt en meetbare resultaten boekt.
Waarschijnlijk verzamel je al data uit meerdere data bronnen en beschik je daarmee over waardevolle informatie. De meeste data analyses worden door marketeers gedaan door middel van A/B tests met Google Optimize of soortgelijke tools. Zo krijg je best een hoop nuttige inzichten. Door gebruikte maken van Python kan je nog meer waardevolle data verzamelen! Zo kun je ‘negative keywords’ identificeren, gedragspatronen ontdekken en begrijpen welke triggers zorgen voor een ‘nudge’ in de juiste richting.
Ben je nog niet overtuigd? Alle data die je extra verzameld met Python zal ervoor zorgen dat je ROI berekeningen voortaan nog accurater zullen zijn.
Gelukkig beschik je tegenwoordig als marketeer over meer dan genoeg data om data driven aan het werk te kunnen. In veel gevallen beschik je zelfs over zoveel data, vanuit verschillende databronnen, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Verwerk jij veel gegevens handmatig in Excel? Lijkt mij zonde van jouw waardevolle tijd. Er zijn toch veel belangrijkere en of leukere werkzaamheden waar jij je mee bezig kan houden? Als je het hiermee eens bent, dan is het zeker tijd om Python te leren.
Oké, waarschijnlijk verzamel je met flinke regelmaat gegevens uit verschillende databronnen om uiteindelijk de perfecte data analyse te kunnen maken. Python is een geweldige programmeertaal als het gaat om het automatisch verwerken van data. Stel dat je elke vrijdag handmatig data verwerkt in Excel en vervolgens door alle data heen moet spitten om de juiste gegevens te bemachtigen.
Je hoeft maar één keer regels code te schrijven in Python en alles gaat precies zoals jij het wilt. Met de door jouw geschreven code kan Python automatisch relevante informatie uit de database halen en het vervolgens verwerken in een spreadsheet. Wat wil je nog meer? Je werkt hierdoor sneller, hoeft minder te doen en je maakt minder fouten. Voortaan focus jij je alleen nog maar op de data analyse en de presentatie van deze gegevens.
Als marketeer weet jij als geen ander dat de prijzen van de concurrenten belangrijk zijn. Het is slim om regelmatig de prijzen van concurrenten in de gaten te houden. Je kunt Python gebruiken om de prijzen van concurrentie continu in de gaten te houden. Hierdoor hoef je niet meer zelf dagelijks te googelen. Ook kan je, als je meer ervaring hebt met Python, volledig geautomatiseerd jouw prijzen aanpassen op die van de concurrent. Om het naar een nog hoger level te tillen, zou je zelfs prijseenheden aan kunnen passen op jouw buyer persona’s. Dat dit kan is toch geweldig?
Houd jij je als marketeer bezig met Search Engine Optimization (SEO)? Dan is de kans groot dat je gebruikmaakt van Screaming Frog.
Je gebruikt het hoogstwaarschijnlijk regelmatig om te controleren op missende content, je linkstructuur te verbeteren en om dubbele content te voorkomen. Het grootste nadeel van deze tool is dat je altijd achter de feiten aan zal blijven lopen. Je moet immers eerst het programmaatje draaien om er volgens achter te komen welke problemen je moet oplossen.
Door gebruik te maken van Python kan je voortaan proactief te werk gaan in plaats van reactief. Je kan bijvoorbeeld een script schrijven waardoor je automatisch meldingen krijgt als er aanpassingen worden gedaan door collega’s die mogelijk negatief zijn voor de ranking van jouw website. Daarnaast kan je Python ook inzetten om je website te checken op bijvoorbeeld headings en structured data.
Python is een wat vriendelijkere programmeertaal, die beter te begrijpen is door een beginner dan de gemiddelde programmeertaal. Dit komt door de duidelijke syntax en leesbaarheid van de taal. Zoals je hebt kunnen lezen is Python een fantastische programmeertaal voor de marketeer omdat het je kan helpen bij het verzamelen en verwerken van data, het in de gaten houden van de concurrent en het bijhouden van je dagelijkse SEO werkzaamheden. En dit zijn slechts enkele voorbeelden, met Python kan je nog zoveel meer!
Wil jij dé marketeer van de toekomst worden? Begin dan vandaag nog met het leren van Python.