Blog

SEO voor de front-end developer

In deze blog leggen we je uit wat SEO is en geven we je tips hoe je websites zoekmachinevriendelijk maakt.
Geschreven door
op
June 15, 2021

Front-end development en zoekmachine optimalisatie (SEO) zijn vandaag de dag net zo onafscheidelijk als het baasje en zijn Lagotto Romagnolo. Zullen de truffels door het baasje gevonden worden zonder zijn truffelhond? Ik dacht het niet! Hetzelfde geldt voor SEO. Als de front-end developer geen rekening houdt met zoekmachine optimalisatie, dan zal de website slecht vindbaar zijn voor potentiële bezoekers in zoekmachines zoals Google.

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?
SEO in een afkorting van Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we het ook wel zoekmachine optimalisatie. SEO is een verzamelnaam voor alles dat bijdraagt aan het organisch hoger scoren van webpagina’s in zoekmachines zoals google. SEO is erg belangrijk omdat je er mensen mee naar je website kan trekken zonder te hoeven betalen voor advertenties.

Wil je met jouw website hoog scoren in zoekmachines? Dan zal er de nodige aandacht besteed moeten worden aan On Page SEO, Off Page SEO en Technische SEO. De eerste twee kun je overlaten aan de marketeer van je team. On Page SEO gaat namelijk over het optimaliseren van de content op jouw website. Off Page gaat over het verkrijgen van kwalitatieve externe links. Als front-end developer zal je wel flink wat aandacht moeten besteden aan technische SEO. 

Front-end development en technische SEO
Als Front-end developer zorg je voor de opbouw en structuur van websites. Google analyseert deze opbouw en structuur. De websites die technisch goed in elkaar zijn gezet worden beloond met hogere posities in de zoekresultaten van Google.

Elk zoekmachine optimalisatie traject begint al voordat de website überhaupt live gaat. Tijdens het ontwikkelen van een website dien je direct rekening te houden met technische zoekmachine optimalisatie. Waar je voor een optimale technische SEO rekening mee moet houden? We noemen 10 belangrijke elementen en leggen ze uit:

  • De indexatie van de website
    Een duidelijke sitemap zorgt ervoor dat de spiders van Google vlot kunnen crawlen over jouw website. Dat wil zeggen dat de zoekmachine jouw website snel kan verkennen om hem vervolgens te kunnen indexeren. Een bijkomend voordeel van een goede sitemap is dat het je laadsnelheid zal bevorderen. Maak dus altijd XML en HTML sitemaps aan voor de pagina’s die je geïndexeerd wil hebben. Je kunt met een Robots.txt bestand aangeven welke pagina’s niet geïndexeerd hoeven worden.
  • Mobile first indexatie
    Is jouw website mobielonvriendelijk? Dan kun je een goede ranking haast vergeten. Zorg dus altijd voor een mobile first design. 
  • Snelheid van een website
    Tegenwoordig is het mogelijk om oneindig veel toffe features toe te voegen aan je website. Denk aan video’s in 8k, animaties en haarscherpe afbeeldingen. Al deze mogelijkheden zijn supergaaf! Er is echter wel een keerzijde. Deze bestanden kunnen soms erg groot zijn en zullen daarmee de laadtijd van je website nadelig beïnvloeden. Google hecht veel waarde aan een snelle website en neemt dit dan ook mee in de indexatie. Een snelle website is van positieve invloed op je rankings in Google en daarmee dus erg belangrijk. 
  • Korte en duidelijke URL’s
    Een zoekmachinevriendelijke URL is kort, beschrijvend leesbaar en consistent. Zorg er altijd voor dat URL’s niet onnodig lang zijn en dat ze de juiste zoekterm bevatten. Vermijd het liefst zoveel mogelijk leestekens. 
geoptimaliseerde url SEO
  • Voorkom duplicate content
    Als de inhoud van een pagina lijkt op die van een andere pagina kan je last krijgen van kannibalisatie. In veel gevallen is het hebben van dubbele content nadelig voor je SEO resultaten. Gelukkig zijn er meerdere oplossingen. Zo zou je pagina’s kunnen samenvoegen en het artikel dat minder goed scoort redirecten met een 301. Ook kan je canonical URL’s gebruiken.
  • Redirects
    Als een URL ergens binnen je website een 404 melding vertoont, zal je gelijk actie moeten ondernemen. Door een redirect toe te passen geef je aan zowel de bezoeker als de zoekmachine door welke nieuwe URL de vervanger is voor de oude URL.
  • Een veilige website
    Vraag te allen tijde een SSL certificaat aan bij je provider. Het maakt niet alleen je site veiliger, maar het draagt ook bij aan een betere indexatie door zoekmachines.
  • Semantische code
    Door semantische code in je HTML code toe te passen zal je website beter gelezen kunnen worden door de crawlers en spiders. Dit is er belangrijk voor SEO, omdat je website hierdoor beter geïndexeerd zal worden.
semantiek seo front-end development
  • Navigatie
    Google hecht veel waarde aan een voor SEO geoptimaliseerd navigatiemenu. Het helpt namelijk met het begrijpen van jouw website. Zorg altijd voor een logisch gestructureerde website met een hoofdpagina en logische vertakkingen naar subcategorieën. Zorg ervoor dat het hoofdmenu altijd zichtbaar is en de navigatie binnen de website gebruiksvriendelijk is.
  • Optimaliseer afbeeldingen
    Zoals je eerder hebt gelezen is het altijd een goed idee om de bestandsgrootte van afbeeldingen zo klein mogelijk te houden. Daarnaast is het belangrijk om afbeeldingen te voorzien van een alt tag. Een alt tag vul je in als titel van een afbeelding. Het is de bedoeling dat je een samenvatting geeft van wat er te zien is op de afbeelding. Voor zoekmachines is dit zeer belangrijke informatie, omdat ze de afbeelding zelf niet kunnen ‘lezen’.

Meer Blogs

Cookie Preferences
close

We may use and track cookies, local storage, your IP address and similar technologies to improve the user experience of this site and to understand how it is used. Read more in our privacy policy.